Yksinäisyyden tunnistaminen koululuokassa

Yksinäisyyttä voi olla vaikeaa huomata. Eräs opettaja on ottanut viikottaiseksi tavakseen pyytää oppilaitaan listaamaan paperille neljä luokkakaveriaan, joiden kanssa he haluaisivat istua seuraavalla viikolla. Oppilaat tietävät, että näitä toiveita ei välttämättä tulla toteuttamaan. Lisäksi hän pyytää oppilaita nimeämään yhden luokkakaverinsa, joka on ollut kuluneella viikolla erityisen hyvä luokkatoveri. Opettaja kerää paperit ja tarkastelee tuloksia. Onko joku, joka jää listojen ulkopuolelle? Onko joku, joka ei tiedä, kenen vieressä haluaisi istua? Onko kaverisuhteissa tapahtunut muutoksia? Pitkän tähtäimen seuranta tuo lisää ymmärrystä tilanteeseen ja sitä voi toteuttaa esim. sosiogrammien avulla. Mikäli opettaja huomaa jonkun lapsen jäävän jatkuvasti ulkopuoliseksi, hän voi puuttua tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoitus löytyy täältä: http://momastery.com/blog/2014/01/30/share-schools/